Leta i den här bloggen

onsdag 9 mars 2011

Kasslerlåda

Förr ett tag sedan så såg vi en beckfilm som heter Levande begravd. Himmel vilken bra film det va. På ett ställe skrek jag rakt ut så både katterna och gubben hoppade till. Den va spännande med andra ord.

Dagens middag fick bli en jag tager vad jag haver variant, så här blev resultatet.


Kassler låda
6 port

10 skalade och rivna potatisar
400 g kassler
1 hot kabanosskorv
10 cm purjolök
4 dl grädde
2 dl lätt creme fraiche
½ dl beasås
½ dl chilisås
persillade, paprikakrydda, salt, peppar

Gör så här
Hacka kassler och kabanoss i mindre bitar. Skiva och skölj purjolöken. Blanda grädde och creme fraiche i en bunke med bea, chili och kryddorna.
Smörj en stor rund gratängform med smör. Lägg i ett lager potatis, kassler, kabanoss, purjo, potatis. gör så tills formen är fylld, avsluta med ett lager potatis. Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 60 minuter. När gratängen varit inne i ca 10-15 minuter så täcker du den med en bit folie..
Servera med sallad..
Gott, gott blev det.

5 kommentarer:

malinns sa...

Jag tror jag vet vart det var du skrek till jag bidde rätt uppskrämd jag med.

Måste nog prova att göra något med kassler. Ingen skulle bli gladare än maken han tycker verkligen om det.

Remsan sa...

Låter som en film man borde se. Om jag vågar...
Blev bra man-tager-vad-man-haver-mat!

Anonym sa...

Gott!

//veronnes

KarinW sa...

Härlig gratäng det där Therese! Det var längesedan jag köpte kassler faktiskt fast jag gillar det. Tråkigt att det strular med bloggen och jag som trodde att blogg.se var sämst för att det är gratis...
Hoppas att du får en härlig helg, kram kram

M A T B L O G G E N sa...

Så himla gott det ser ut :-)