Leta i den här bloggen

fredag 10 februari 2012

Äntligen fredag!

Ja vad jag ha längtat hem idag!
Måste vart för vi skulle äta kebab tro jag. Igår så gjorde jag i ordning en köttfärsrulle som jag kryddade rikligt med kebabkrydda och salt. Rörde även ned 2 äggulor!  Rullade ihop i dubbelt med folie och sen in i ugnen på 100 grader i ca 3,5 timme. Jag stack hål i folien på undersidan av rullen och ställde en form nederst i ugnen så inte köttsafterna skulle rinna ut i ugnen. Sen efter 3,5 timme så stänger man av ugnen och låter det stå i ca 30 minuter till. Sen vila i kylen till dagen efter då är det dags att ta fram osthyveln och hyvla fina långa skivor osså värmer dom i stekpannan ev lite mera krydda. Gubben han hade gjort i ordning pitabrödsdegen så den va klar när jag kom hem, inte illa va!

Det är nu som det inte riktigt blev som denna växelhäxa hade tänkt sig?!? Tanken va att var och en skulle fylla sina pitabröd med diverse grönsaker, riven ost, såser, kebabkött osv. MEN MEN MEN då fick ju jag en liten ide när jag höll på kavla ut pitabröden, en KEBABRULLE ville jag testa att göra.


Typ så här! 
Den röda såsen är en kebasås som vi kokade ihop igår (recept kommer i morgon) och sen är det kebabkött, sallad, gurka, tomater, gul lök, riven ost och en annan variant av kebabsås (kommer också recept på i morgon)

 

Jag veck först upp nederkanten av degen upp över fyllningen (ca 4-6 cm kanske) och sen la jag degen omlott! Begriper ni nått?? är usel på förklara men titta på bilden nedan så ser ni hur det ser ut när det ligger på plåten.
Det ser ut som det är mycket fyllning men det blev himla bra när brödet jäst och gräddats i ugnen! 


Så här blev det när det va klart! Efter ca 10 minuter i ugnen på 225 grader! Varmt så in i norden blev det och inte går det ju att vänta heller, så lite brända tungor har vi nu!!

Gott blev det i alla fall!


Receptet på pitabrödet kommer här!

50 g jäst
4 dl ljummet vatten
1 dl ljummen mjölk
1 msk socker
1 tsk salt
2 msk olivolja
cirka 12 dl mjöl

Gör så här
Smula jästen i en bunke. Häll vatten och mjölk över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt socker, salt och olja. Arbeta in mjölet lite i taget och arbeta degen ca 5 minuter. Om du använder maskin så låt maskinen jobba med degen ordentligt och tillsätt inte all mjöl på en gång. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
Dela degen i 14 st bitar och kalva ut dom till rundlar ca 14 cm i diameter. Sätt in i mitten av ugnen i ca 8-10 minuter.

Jag tog undan 4 bitar till kebabrullarna och kavlade ut dom ganska så tunt och hade mycket mjöl medans jag kavlade för vi vill inte att dom fastnar i bakbordet. 

Receptet hittade jag hos nadjaskitchen.se 

Familjens smakpanel 
Har idag inte så mycket annat att säga än tummen upp och vi kom fram till att det luktade kebab precis som när man köper hem från pizzerian. Dottern plockade dock bort lök och tomater men la istället dig majs och mera sås. Hon hade även den där ostsåsen på burk som kommer från santa maria och heter Dip cheddar cheese style, dotterns favorit är det också!

Recepten på såserna kommer i morgon. Trevlig kväll på er!

3 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Vilken kul idé att packa in och slänga in alltsammans i ugnen, smart!

Ha en riktigt skön helg.

malinns sa...

Åh, nu blev jag sugen på att prova att gör "rullekebabe" jag med. Håller med Mårtensson om att det var en häftig ide att blanda ihop allt och sedan värma i ugn. Bilderna får tummen upp och jag kommer att provgöra denna dish!

Anna sa...

Men gud va gott det lät! Och smart, det lät ju inte alltför svårt, måste testa! Kram på dig!